Zastosowanie laminatów poliestrowo-szklanych do produkcji kajaków

Kategoria: Blog

kajaki

Historia kajaków sięga przeszło 5 tysięcy lat wstecz, w tym długim okresie przeszły one ewolucję od eskimoskich łodzi do nowoczesnych bardzo trwałych i lekkich konstrukcji wykonanych na bazie laminatów poliestrowo-szklanych i kevlaru. Przedstawiamy, jak wprowadzenie nowych materiałów zrewolucjonizowało proces produkcji kajaków.

Przez większość swojej historii, kajaki produkowano z drewna. Pierwszy przełom przyszedł dopiero w latach 50-tych, gdy po raz pierwszy wykorzystano do produkcji kanadyjek stopów aluminium. Nowe konstrukcje były znacznie lżejsze i bardziej wytrzymałe, niestety koszty ich produkcji wciąż były spore.

Prawdziwą rewolucje przyniosło dopiero pojawienie się laminatów, które pozwoliły odejść od tradycyjnych wzorów, kształtów i technologii na rzecz, nowych konstrukcji. Zastosowanie laminatów do produkcji łodzi i kajaków okazało się tak spektakularnym sukcesem, że było przyczyną wyparcia na margines wielu innych materiałów.

Wprowadzenie laminatów

Wynalezienie i wprowadzenie laminatów do kajakarstwa wiąże się z niezwykłą popularnością tego sportu w latach sześćdziesiątych XX wieku. Skutkowała ona zwiększonym popytem na kajaki i akcesoria dla kajakarzy, co wiązało się z koniecznością odejścia od dotychczasowego żmudnego procesu produkcji kajaków i poszukiwania tańszych i lepszych materiałów.

Czym jest laminat?

Laminat to nie jest jeden materiał tylko ich szeroki zakres. Cechą wspólną laminatów jest użycie dwóch podstawowych składników: chemoutwardzalnej żywicy i wzmacniającego ją zbrojenia: włókna, maty lub materiału. W kajakarstwie użyteczne są przede wszystkim żywice wodoodporne z grup żywic poliestrowych i syntetycznych.

W trakcie rozwoju technologii produkcji kajaków z laminatów poliestrowo-szklanych, z czasem zaczęto zastępować włókno szklane tzw. diolenem, który pozwala uzyskać nawet 5-krotnie mocniejszą skorupę. Dioelen to włókno poliestrowe, które określane jest nazwą Terylen albo Dacron. Kolejnym usprawnieniem było wykorzystanie kevlaru – niesamowicie lekkiego włókna aramidowego, wynalezionego na potrzeby przemysłu lotniczego. Kajaki wykorzystujące kevlar są nawet o 30% lżejsze od innych.

Szczególnie imponujące parametry mają kajaki kevlarowo-carbonowe, niestety są one nawet dwukrotnie droższe od kajaków z diolenu i czterokrotnie droższe od kajaków z maty szklanej lub rowingowej.

Zalety laminatów

Producenci kajaków i łodzi podkreślają, że największą zaletą laminatów poliestrowych jest stosunkowo duża wytrzymałość przy niskiej cenie materiałów oraz względnie prosta i tania technologia. Z jednej przygotowanej formy można wykonać nawet kilkaset kajaków, co znacznie usprawnia proces produkcji i obniża jej koszt. Ale to nie wszystko, laminat równie dobrze nadaje się do produkcji krótkich serii, posiadających specjalny kolor, kształt, wagę i rodzaj wzmocnień.

Dzięki zastosowaniu laminatów poliestrowo-szklanych do produkcji kajaków, znacząco spadła cena wykonywania prototypów, co niesamowicie przyspieszyło rozwój konstrukcji kajaków. Co więcej, testowanie, projektowanie prototypów naturalnej wielkości i wykonanie nowych form stało się możliwe nawet w niewielkich warsztatach, co umożliwia produkcję kajaków pasjonatom kajakarstwa, trenerom i byłym zawodnikom – przyczyniają się do coraz szybszego rozwoju nowych, coraz lepszych konstrukcji.