Krótka historia rowerów wodnych

Kategoria: Blog

rower wodny

Sukces rowerów na lądzie zainspirował wielu wynalazców do stworzenia jego wodnego odpowiednika. Rower wodny miał za zadanie sprostać podróżowaniu po wodach śródlądowych i spokojnych jeziorach. Podobnie, jak w zwykłym rowerze, jako napęd wykorzystano w nim siłę mięśni osoby kierującej, która wprawia w ruch specjalną przekładnię mechaniczną.

Rowery wodne najczęściej napędza się nogami. Napęd przenoszony jest na koło łopatkowe albo śrubę napędową. Za pierwszy schemat roweru wodnego uznawany jest projekt Leonarda Da Vinci, na którym widać łódź napędzaną specjalnym kołem łopatkowym poruszanym przez dwa pedały. Jednak użytkowe konstrukcje rowerów wodnych zaczęły powstawać dopiero na początku XIX wieku. Niestety, pomimo badań źródeł historycznych, nie wiadomo, kto jest ojcem tego wynalazku.

Wynika to z faktu, że bardzo wielu wynalazców tworzyło swoje własne konstrukcje. Niektóre z nich wydają się dziś bardzo dziwaczne, jak na przykład rower wykorzystywany do polowań na kaczki. Był to rower wodny napędzany małymi łopatkami przywiązanymi do bytów. Co ciekawe, niektóre rowery wodne były po prostu zwykłymi rowerami przymocowanymi do łodzi… Jednym z przykładów tak wizjonerskiej konstrukcji jest przeróbka trzykołowca, w którym tylne koła uzbrojono w łopatki, zapewniając w ten sposób zarówno pływalność, jak i napęd.

Współczesne rowery wodne

Współcześni producenci rowerów wodnych, oferują zazwyczaj dwu albo czteromiejscowe konstrukcje wyposażone w zestawy pedałów zamocowane na wspólnym wale korbowym, którym pasażerowie razem napędzają rower.

Bez względu na konstrukcje i ilość miejsc, przejażdżka rowerem wodnym to bezsprzecznie jeden z najlepszych sposobów na spokojny „rejs” po jeziorach i rzekach z podziwianiem krajobrazów. Atutem rowerów wodnych jest nie tylko wygodna podróż, ale także duża stabilność (brak przechyłów) i bezpieczeństwo (w porównaniu z kajakami czy łodziami).